روستای قلات شیراز

روستای قلات شیراز

استان فارس به ویژه شهر زیبای شیراز پر است از جاذبه‌های گردشگری و جاهای دیدنی که باعث شده سالانه مسافران زیادی به آن سفر کنند . در واقع وقتی در این شهر پرآوازه قدم می‌زنید رد پایی از شعر ،تاریخ و فرهنگ و تمدن ایرانی را با تمام وجود احساس خواهید کرد . اما شاید برایتان جالب باشد که بدانید علاوه بر مقبره شعرای نامی یا خانه‌های تاریخی و باغ‌های باصفا در نزدیکی شهر شیراز روستایی وجود دارد که خود به تنهایی می‌تواند مقصدی جذاب برای گشت و گذار و سفر باشد . روستای قلات شیراز با داشتن فضایی دلنشین و با صفا ، آب و هوایی بسیار عالی و معماری منحصر به فرد یکی از بهترین جاهایی است که می‌توانید در سفرتان به استان فارس از آن دیدن کنید . در ادامه با مجله گردشگری بلیط اینجا همراه باشید تا شما را با یکی دیگر از روستاهای زیبا و دیدنی ایران آشنا کنیم .

 

روستای قلات کجاست ؟

 

همان طور که در مقدمه اشاره کردیم روستای قلات در استان فارس و ۳۶ کیلومتری شمال غرب شیراز واقع شده . این روستا ۲۰۶۵ متر از سطح دریا ارتفاع دارد و به خاطر داشتن طبیعت زیبا و آب و هوایی که حتی در روزهای گرم سال هم خنک و مطبوع است نقش موثری در گردشگری استان داشته است . جالب است بدانید که قلات در ۱۸ اردیبهشت ۹۸ به عنوان نخستین بافت روستایی تاریخی طبیعی استان فارس در فهرست آثار ملی به ثبت رسید .

برای رفتن به این روستا لازم است ابتدا به شهر شیراز رفته و از آنجا به سمت جاده شیراز -سپیدان(اردکان)حرکت کنید . پس از طی حدود ۲۵ کیلومتر تابلوی روستای قلات و زیرگذر آن را خواهید دید .

 

 

ویژگی های روستای قلات

روستای قلات شیراز به دلیل اینکه آثار باستانی و جاذبه‌های فرهنگی و تاریخی بسیاری دارد و همچنین داشتن طبیعتی باصفا با  چشمه‌هایی جوشان در میان انبوه درختان و باغ‌های سرسبز اهمیت زیادی در زمینه گردشگری پیدا کرده است . این روستا همچنین قدمتی چند هزار ساله دارد که درختان سر به فلک کشیده آن این ادعا را تصدیق می‌کند . در واقع قلات از ۲ بخش بافت جدید و قدیم تشکیل شده است .

بافت جدید در ابتدای روستا قرار دارد و بعد از گذر از آن و رسیدن به خیابان قزل ارسلان بافت قدیم شروع می‌شود . داشتن پیاده روها و خیابان‌های سنگ فرش شده و خانه‌هایی با معماری پلکانی از جذابیت‌های این منطقه است . روستای قلات به خاطر اقبالی که در زمینه جذب گردشگر داشته ؛ امکانات رفاهی مناسبی نیز دارد که از جمله آن می‌توان به مسجد، کافه ،رستوران ،نانوایی ،درمانگاه، فروشگاه ،سفره خانه ،پارکینگ و …اشاره کرد .

 

تاریخچه

همانطور که گفتیم درختان کهنسال و سر به فلک کشیده این روستا نشان از قدمت بالای آن دارند . در واقع قلات همواره به دلیل داشتن آب و هوایی مطلوب، چشمه‌های جوشان و طبیعت چشم نواز یکی از مکان‌های مورد علاقه برای تفرج پادشاهان کهن به شمار می‌رفته .

در گذشته نام این روستا کلات بوده است به معنی ده یا قلعه‌ای که روی کوه ساخته شده . شاید بتوان گفت اصلی‌ترین علت ساخت قلات مسائل امنیتی دفاعی بوده . چرا که در گذشته بر سر راه کوچ ایل‌ها و عشایر منطقه قرار داشته است . به همین دلیل آنجا درگیری‌ها و نزاع‌های بسیاری رخ می‌داده .

 

فرهنگ و مردم روستای قللات

حتما خودتان هم می‌دانید اهالی شیراز از خون گرمترین و مهمان نوازترین مردم  ایران هستند . اهالی روستای قلات شیراز نیز از این قاعده مستثنا نیستند . مردم این روستا سالانه جشن‌ها و مراسم‌های مختلفی از جمله مراسمات عروسی، جشنواره‌های مذهبی و و … را برگزار می‌کنند .

اغلب آنها به خصوص در مراسمات شادی و جشن لباس عشایری قشقایی می‌پوشند و با موسیقی‌های محلی به رقص و شادی و پایکوبی می‌پردازند . در این مراسمات با سازهایی مثل دهل و سرنا ضرب و ویولن نواهای ‌دل انگیز نواخته می‌شود که بخشی از فرهنگ و هویت موسیقی این منطقه را شکل می‌دهد . اهالی به گویش فارسی میانه جنوب غربی یعنی نیمه لری صحبت می‌کنند . علاوه بر دامداری، باغداری و کشاورزی یکی از اصلی‌ترین فعالیت‌هایی که مردم روستا به آن مشغولند گیوه بافی و تولید گیوه‌هایی سبک و نرم می‌باشد .

 

 

معماری خانه ها در روستای قلات

خانه‌هایی که در بافت قدیمی روستا وجود دارند اغلب از خشت و گل و گچ و چوب ساخته شده‌اند که بیشتر آنها مسطح و یک یا دو طبقه است . اما در بافت جدید خانه‌هایی بنا شده که در ساخت آنها از مصالح جدید مانند آهن و آجر و سنگ و …استفاده شده و  در میان آنها خانه‌های سه طبقه نیز به چشم می‌خورد .

جاهای دیدنی روستای قلات

این نکته جالب است که روستای قلات شیراز با وجود وسعت کمی که دارد جاذبه‌های گردشگری و دیدنی بسیاری را در خود جای داده . در میان آنها از آثار تاریخی گرفته تا جاذبه‌های طبیعی به چشم می‌خورد . در ادامه به معرفی تعدادی از این جاهای دیدنی خواهیم پرداخت .

کلیسای قلات شیراز

این کلیسا که تجلیل مسیح قلات نام دارد بین جنگ جهانی اول و دوم توسط مبلغان مذهبی برای مسیحیان روستا ساخته شده . اما متاسفانه اخیرا به دلیل بی‌توجهی و بی‌مسئولیتی مسئولان شاهد تخریب این بنای تاریخی هستیم . ساختار این سازه سنگی است که در میان طبیعت زیبا و درختان سربه فلک کشیده روستا چشم اندازی زیبا را خلق کرده . در سال ۱۳۸۲ کلیسای قلات در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده .

 

قلعه قزل ارسلان

یکی دیگر از جاذبه‌های تاریخی روستای قلات شیراز خرابه‌هایی است که به نام قلعه قزل ارسلان شهرت پیدا کرده . این سازه تاریخی بر بالای کوه قلات واقع شده و بر اساس گفته‌های اهالی قدمت آن به دوره اتابکان فارس برمی‌گردد . برج و باروهای این قلعه در دوره سلجوقیان بازسازی و از آن مجدداً استفاده شده است . علت نام قزل ارسلان هم بر روی این قلعه همین است .

موزه قلات شیراز

بنایی با بافت و معماری سنتی در یکی از کوچه باغ‌های زیبای قلات وجود دارد که موزه این روستا می‌باشد . قدمت این خانه بسیار زیاد است که به همت یک جوان قلاتی به خانه موزه روستا تبدیل شده است . این جوان هنرمند که دانش آموخته رشته موسیقی است دستی در هنر دارد و خانه موزه را برای بازدید گردشگران دست و پا کرده . او با عشق و مهمان نوازی از مهمانان و گردشگران داخلی و خارجی پذیرایی می‌کند . در یکی از اتاق‌های این خانه نقاشی‌های خود رامین باغی نمایش داده می‌شود .

حمام قدیمی

یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری روستای قلات شیراز حمامی قدیمی است که بر اساس باور ریش سفیدان و اهالی بومی روستا زمانی حضرت سعدی شاعر بلند آوازه ایرانی در آن حمام کرده است . متاسفانه این سازه تاریخی نیز در اثر بی‌توجهی مسئولان در حال تخریب است .

جاذبه‌های طبیعی

در دامنه کوه سرخ و در حاشیه روستا سه آبشار وجود دارد که از جمله دیدنی‌های روستا محسوب می‌شوند . به علاوه پارک و تنگه شب شتری که حدود دو و نیم کیلومتر از بافت قدیمی قلات فاصله دارد از جمله تفرجگاه‌های معروف روستا می‌باشد . وجود انواع گل‌های وحشی و گیاهان  دارویی در آب و هوایی مطبوع و دلپذیر باعث شده گردشگران زیادی برای تفریح و گشت و گذار به این منطقه بروند .

 

بهترین زمان برای بازدید از روستای قلات شیراز

 

سفر به روستای قلات شیراز در همه فصول سال امکان‌پذیر است .اما قاعدتاً بهار اوج جلوه‌گری طبیعت و زیبایی این منطقه و تابستان نهایت سرسبزی  آن است . بنابراین اگر قصد سفر به استان فارس را دارید می‌توانید در این بازه زمانی به روستای قلات شیراز رفته و از تماشای آن لذت ببرید . همچنین اگر از آن دسته افرادی هستید که به طبیعت در پاییز علاقه‌مندید تماشای مناظر زیبای روستای قلات را در فصل هزار رنگ از دست ندهید .

 

 

در مجله گردشگری بلیط اینجا بیشتر بخوانید :

بهترین هتل های شیراز

معرفی ۱۰ تا از بهترین رستوران‌های شیراز

باغ جهان نما شیراز، جواهری در شهر فرهنگ و هنر

مسجد نصیرالملک شیراز

بناهای تاریخی شیراز، زیبا، چشم نواز، استوار

 

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها